מגמת ארץ

מגמת ארץ

ממטרותיו של חוק חינוך ממלכתי (1953, תוקן בשנת 2000) הן:

 

ללמד את תולדות ארץ ישראל ומדינת ישראל. (סעיף 3); לחנך אדם להיות אוהב אדם, אוהב עמו ואוהב ארצו, אזרח נאמן למדינת ישראל (סעיף 1); לפתח יחס של כבוד ואחריות לסביבה הטבעית וזיקה לארץ, לנופיה, לחי ולצומח (סעיף 10).

 

כל מטרות אלה, מופיעות במטרותיו ובבסיס תכנית המקצוע לימודי ארץ-ישראל וארכיאולוגיה: המקצוע עוסק בלימוד שיטתי של אתריה, נופיה, טבעה ותולדותיה של ארץ ישראל לדורותיה. כל אלה בהתייחס לאוכלוסייה היהודית ולתרבויות השונות שהיו כאן בעבר ובהווה.

 

מחוק זה, נגזרת חובתנו לעסוק בלימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה וללמד בכל גיל את ההקשר ההיסטורי, התרבותי והערכי של ארצנו. מטרתנו היא לחשוף את התלמידים – אזרחי ישראל ומנהיגי העתיד של מחר- להיסטוריה העשירה, לשרידי המורשת התרבותית של הארץ. תכנית הלימודים מאפשרת לטפח את המודעות לשמירה על עתיקות הארץ, להכיר ולחבר את התלמידים לסביבה הקרובה אליהם. מעל לכל היא מחדדת את המחויבות לעבר כחברה וכקהילה ואת הבנת הצורך בשמירה ובחקר עתיקות ארצנו.

 

התכנית מפגישה את התלמידים עם ההיסטוריה והריאליה החומרית שהתגלתה בארץ ובאמצעותם הם יכולים לשחזר את העבר. היא מתמקדת בהתפתחות האנושית והטכנולוגית מראשית האנושות, דרך תהליכים מדיניים וחברתיים שהתרחשו בארץ ובמזרח הקדום. זאת ועוד; ייחודו של המקצוע הוא בלמידה החוץ כיתתית- בשטח. הוראה ייחודית זו מזמנת פיתוח ערכים ובראשם: טיפוח זיקה לארץ ישראל, לנופיה, לאתריה ולתולדותיה.

 

משום כך אנו מבקשים להפוך את הלימודים לחווייתיים, משמעותיים, ערכיים ובזיקה ישירה לאתרי השטח.